Dell Inspiron 530s DT (D035S09)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Dell Inspiron 530s DT (D035S09) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,8

undertow 17-04-2008

Ik ben nu ruim een half jaar in het bezit van een Inspiron 530s en wil hierbij graag mijn ervaringen met jullie delen.

Pluspunten:
[ + ] Snelle cpu. De Intel Core Duo presteert echt goed. Dit merk je bijvoorbeeld bij het converteren van cd naar mp3, of het recoden van dvd's. Ook heeft de pc weinig moeite als je ruim 300 albums aan de mediabibliotheek van Windows Media Player toevoegt.

[ + ] Ik heb goede ervaringen met de betrouwbaarheid van Dell pc's.

Minpunten:
[ - ] In de kast zitten drie ventilatoren, die behoorlijk lawaaierig zijn (één t.b.v. de CPU, één t.b.v. de voeding en één die warme lucht de kast uitblaast). Hoewel hun draaisnelheid afhankelijk is van de temperatuur, vind ik ze als ze 'langzaam' draaien (ca. 1600rpm) behoorlijk veel geluid maken. Zodra de pc enigszins aan 't werk is, beginnen de ventilatoren direct sneller te draaien, waarbij het geluid enorm toeneemt. Dit vind ik echt behoorlijk storend.

[ - ] Oud type draadloos netwerkkaart meegeleverd (type 802.11G i.p.v. N).

[ - ] Vaste LAN-adapter slechts 100Mbit i.p.v. 1000MBit.

[ - ] Geen firewire-poort(en) aanwezig. Om mijn digitale filmcamera aan te kunnen sluiten moest ik een losse firewire-kaart kopen. Low Profile firewire-kaarten zijn ook nog eens beperkt verkrijgbaar.

[ - ] Minimale uitbreidingsmogelijkheden. De 530s heeft slechts 2 pci-poorten. Hierdoor ben je al snel afhankelijk van USB-oplossingen. Maar ook het aantal USB-poorten houdt niet over, nl. 6 stuks. In mijn geval zijn mijn beide pci-sloten al bezet door de meegeleverde draadloze netwerkkaart en een FireWire-kaart. Een USB-hub biedt gelukkig uitkomst, maar het nadeel hiervan is dat je de verbindingssnelheid (bandbreedte) met alle poorten van de hub moet delen. Verre van ideaal dus, in elk geval bij apparaten waarbij de snelheid een rol speelt, zoals externe harde schijven etc.

[ - ] Niet voorzien van ps/2 poorten: hierdoor kosten het toetsenbord en de muis 2 usb-poorten (zie vorige opmerking). Je houdt er dus nog maar 4 over.

[ - ] In de bescrijving op de website van Dell staat 'De Ins 530s kan maximaal twee optische stations ondersteunen'. Theoretisch kan dit. Echter, de 530s wordt standaard geleverd met een 19-in-1 kaartlezer die één van de twee 5,25 sloten inneemt. Als je dus twee optische stations wilt toepassen (zoals ik), dan zul je de kaartlezer moeten verwijderen. Omdat dit feit niet uit de informatie op Dell's website is op te maken, werd ik hier na levering onaangenaam door verrast.

Om al deze minpunten terug te laten komen in het gemiddelde beoordelingscijfer heb ik de vormgeving een laag cijfer gegeven.

Nog een algemene opmerking:
Toen ik de 530s uit de doos haalde waren de witte rubberen voetjes groezelig en zaten er allemaal kleine krasjes op de kast. Dit geeft me bepaald niet het gevoel dat de pc's zorgvuldig en in een schone opgeving worden geassembleerd.